Om bloggen!

I vår familj har vi tagit ett gemensamt beslut att kapa på sockret och tanka våra kroppar med bättre bränsle! Vi började den 1 januari 2017 med att rensa ut alla frestelser hemma och fylla på med bra grejer i skåp och lådor! Alla är med på tåget (mamma, pappa, 14-åring och 10-åring) och vi har bestämt att göra nåt kul tillsammans för de pengar vi inte köper massa fredagsmys och lördagsgodis för! Alltså det pengar vi annars skulle köpt "skit" för! Här kommer du kunna följa hur det går för oss. Våra tankar och funderingar som kommer upp! Vad är enkelt? Vad känns svårare? Jag gillar att fotografera och gör det ofta för att minnas och kunna dokumentera vårt projekt! Ett projekt som jag hoppas ska leda till en livsstil där ett sundare tänk är det normala!

söndag 15 januari 2017

Vecka 2!

Hej på er!  En vecka till har passerat nu för vår sockerkapar-familj! Hur har veckan varit då? Jo, riktigt bra! För egen del verkar det värsta sockersuget ha lagt sig och huvudvärken avtagit! Jag kunde till och med titta när nån åt creme brulee bredvid mig utan att det var jobbigt! 👏 Som jag berättade förra veckan har vi kommit överens om att göra nåt kul för de pengar vi tidigare skulle köpt "skit" för men inte längre gör! Så nu har jag öppnat ett sockerkapar-konto och satt automatisk överföring dit på den summa jag räknat fram! 😊 Å de dagar jag eller maken känner att idag skulle jag köpt en chokladbit/kaka men lät bli, så kan vi slänga in en slant på kontot! Barnen är grymma och funderar över vad som är bra och vad som är mindre bra. Läser på innehållsförteckningar och jämför! Mitt och dotterns fredagsmys innehöll massa hallon, inte billigt men sååå gott och inte godis!👍Igår var vi bjudna på lunch till mina föräldrar och jag hade redan innan sagt att mat vill vi ha men efterätt/fika behövs inte! Lättare så än att tacka nej om det står framme! Min mamma lagar grymt god mat, så vi var mätta och glada ändå!  Veckans middagar har planerats efter den mat vi hade hemma förra söndagen! Mycket grönsaker till varje måltid och så laga så det räcker till matlådor!! Ikväll blir det gemensam planering för nästa vecka! Allt för att göra det enkelt och att allas önskemål och förslag tas med på nåt sätt!
En riktigt bra vecka alltså och nu tuffar vi på mot den tredje veckan! #minskapåsockret #hejaoss #ätabättre #familj #detskavaraenkelt #ätabättre #kärlek #planeringäraocho


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar